de twee weken van de Olympische spelen voelt aan als vroeger toen er ijs lag en alles in het teken stond van snel naar huis en lekker gaan schaatsen. Zolang het kan. Dat gevoel heb ik nu rondom de Olympische spelen ook weer. Alles en iedereen is met hetzelfde bezig. En de bewondering voor de prestaties die worden geleverd. Niet alleen door de winnaars maar ook die verliezen.

Olympische Spelen zijn voor mij het toonbeeld van hoe Business Alignment in het bedrijfsleven moet werken. Niet alleen de sporter heeft een ambitie en concrete doelstelling: goud op de Olympische Spelen. Maar ook het begeleidingsteam draagt diezelfde ambities. Er wordt openlijk over gesproken, alles wordt in programma’s ingedeeld om zo effectief mogelijk en zo efficiënt mogelijk het doel te kunnen gaan behalen. Wij vergeten vaak dat het begeleidingsteam met materiaalman, fysiotherapeut, conditietrainer, trainingsmaatje en coach, net zo belangrijk zijn dan de sporter zelf. Feitelijk is iedere organisatie als een begeleidingsteam gegroepeerd om de klant of consument heen.

Maar als wij eerlijk zijn, hoeveel organisaties zijn zo ingericht en hebben hun eigen ambities zo duidelijk en helder geformuleerd en met iedereen uit het ‘ begeleidingsteam’ gedeeld. En trainen wij in onze organisaties ook dagelijks op onze prestaties om daarmee onze prestaties te kunnen verbeteren zodat wij ons uiteindelijke doel kunnen behalen.

Ik ben van mening dat het bedrijfsleven bijzonder veel kan leren van deze twee weken Olympische Spelen. Focus, doorzettingsvermogen, afzien, ambities delen en heilig verklaren. Kortom de spirit van de Olympische Spelen als metafoor voor Business Alignment.