als je besluit een website te gebruiken om je verhaal en visie aan de wereld kenbaar te maken, vind ik het ook belangrijk om op actualiteiten te kunnen inspelen. Vandaar dat ik nu regelmatig een column ga schrijven over zaken die mij opvallen vanuit de filosofie van de Business Alignment Group. Deze keer hoe een pensioenorganisatie PGGM zich in de vingers snijdt …

PGGM sluit investeringen in Israelisch banken uit… Is dat betrokken ondernemerschap of schade beperken!

Tja, daar sta je dan als groot pensioenfonds. Probeer je je betrokkenheid te laten zien door zo op het oog een stoere beslissing te nemen en krijg je ineens van verschillende kanten kritiek te verduren. Het is te prijzen als bedrijven inderdaad zich gaan realiseren dat een organisatie midden in de maatschappij staat. Zo hoort het namelijk ook.

Want een organisatie is niets minder dan een samenraapsel van mensen die in de rol van medewerkers samenwerken. En mensen zijn uniek en daarmee is feitelijk al iedere organisatie uniek. Vandaag de dag zijn de medewerkers echter beter geïnformeerd en meer betrokken geraakt met de directe omgeving en de maatschappij. Waarschijnlijk veroorzaakt door de crisis van de afgelopen jaren en ook door de vergrote adoptie van social media door alle leeftijdslagen van de bevolking heen.

Gevolg is dat die medewerker ook in zijn rol als consument steeds kritischer geworden is. Momenteel moet je als organisatie ervoor zorgen dat je verbonden blijft met die medewerker én consument.

Hoe kan je het wel aanpakken? Zorg er voor dat je als organisatie een consistente aanpak hierin hanteert. Want alleen met cosmetische ingrepen of uitspraken, val je in de hedendaagse maatschappij al snel door de mand. En dan wordt een stoere management-statement ineens een boemerang, die met een averechts effect, meer schade zal berokkenen.

 De filosofie van Business Alignment is erop gebaseerd dat de organisatie juist anno 2014 in een continue verbinding staat met je belanghebbenden. En op een consistente en inhoudelijke wijze blijven communiceren.  Belanghebbenden zijn je klanten, je medewerkers maar ook je leveranciers. Neem hen mee in de bedrijfs-ambities en -strategie. Voorkom incidentele stoere uitspraken die vanuit het niets lijken te komen en juist voor een verwijdering zorgen van de belangrijkste pijlers van een organisatie.

Business Alignment  Group, verbindt uw organisatie, klanten en leveranciers. U bent er Onlosmakelijk mee Verbonden.